Prilagodite arhiviranje zakonskim standardima: Sve što treba da znate

Zakonski propisi za arhiviranje poslovne dokumentacije u Srbiji mogu delovati složeno, posebno jer variraju u zavisnosti od industrije i vrste dokumentacije. Međutim, nepoštovanje ovih propisa može dovesti do ozbiljnih posledica, uključujući visoke novčane kazne, pravne probleme i gubitak poslovne dokumentacije od suštinskog značaja.
U ovom blogu ćemo detaljno objasniti koji su ključni zakonski zahtevi, sa kojim problemima se kompanije suočavaju i kako Oblak Document Solutions pomaže firmama da budu potpuno usklađene sa regulativama.
Zakonski okvir za arhiviranje dokumentacije u Srbiji
Prema Zakonu o arhivskoj građi i arhivskoj delatnosti, sve firme, institucije i organizacije u Srbiji imaju obavezu da pravilno čuvaju i arhiviraju dokumentaciju.
Ko je obavezan da se pridržava zakonskih standarda arhiviranja?
Prema Zakonu, obaveze se odnose na:
- Državne organe i organizacije
- Organe teritorijalne autonomije i jedinice lokalne samouprave
- Ustanove
- Javna preduzeća
- Privredna društva
- Preduzetnike
- Lica koja obavljaju registrovanu delatnost
Ova lica su dužna da pravilno upravljaju svojom dokumentacijom, bez obzira na veličinu ili delatnost.
Ključne obaveze prema Zakonu o arhivskoj građi i arhivskoj delatnosti
Da biste osigurali usklađenost sa zakonskim standardima, potrebno je preduzeti sledeće korake:
- Usvajanje opšteg akta o načinu evidentiranja, klasifikovanja, arhiviranja i čuvanja dokumentacije - Svaki subjekt je dužan da donese interni akt koji definiše postupke i pravila za rukovanje dokumentima.
- Određivanje odgovornog lica za zaštitu i upravljanje dokumentacijom - Potrebno je imenovati stručno lice zaduženo za zaštitu i pravilno postupanje sa arhivskom građom i dokumentarnim materijalom. U manjim organizacijama, ovu ulogu može preuzeti i direktor.
- Obezbeđivanje odgovarajućeg prostora i opreme za čuvanje dokumentacije - Dokumentacija mora biti smeštena u prostoru koji obezbeđuje njenu zaštitu od oštećenja, neovlašćenog pristupa i drugih rizika.
- Vođenje evidencije o dokumentarnom materijalu - Neophodno je evidentirati, označavati, klasifikovati, datirati i arhivirati svu dokumentaciju na propisan način.
- Izrada liste kategorija dokumentarnog materijala sa rokovima čuvanja - Ova lista definiše vrste dokumentacije i periode njihovog čuvanja, što je obavezno prema Zakonu.
- Redovno dostavljanje prepisa arhivske knjige nadležnom arhivu - Subjekti su dužni da nadležnom arhivu dostavljaju prepis arhivske knjige, obično jednom godišnje.
- Predaja arhivske građe nadležnom arhivu - Sređena i popisana arhivska građa predaje se na čuvanje nadležnom javnom arhivu po isteku 30 godina od njenog nastanka.
Problemi sa kojima se firme suočavaju u arhiviranju dokumentacije
Iako zakon jasno definiše obaveze, mnoge firme se suočavaju sa izazovima u njihovoj primeni. Neki od najčešćih problema su:
- Nepostojanje jasne interne politike arhiviranja – Mnoge firme ne znaju da su dužne da donesu pravilnik i vode arhivsku knjigu.
- Neorganizovana dokumentacija – Firme često gomilaju papirne dokumente bez adekvatne organizacije, što otežava pretragu i povećava rizik od gubitka važnih podataka.
- Neadekvatni uslovi skladištenja – Dokumentacija se često drži u neuslovnim prostorijama, podložnim oštećenju usled vlage, požara ili neadekvatne zaštite.
- Nepravilno upravljanje rokovima čuvanja – Mnoge firme ne znaju kada treba uništiti dokumentaciju, što može dovesti do nepotrebnog zauzimanja prostora ili, još gore, nelegalnog čuvanja podataka.
- Nedostatak digitalnih rešenja – Pretraga fizičkih dokumenata može trajati satima ili danima, dok digitalizovana arhiva omogućava trenutni pristup potrebnim informacijama.
- Nepropisno uništavanje poverljivih dokumenata – Poverljivi podaci često završavaju u nepropisno odloženim dokumentima, što može dovesti do curenja informacija i narušavanja bezbednosti.
Kako se uskladiti sa zakonskim propisima?
Da biste osigurali da vaša kompanija u potpunosti poštuje zakonske obaveze arhiviranja, sledite ove praktične savete:
- Donesite interni pravilnik o arhiviranju – Definišite tačne procedure za čuvanje, evidentiranje i uništavanje dokumenata.
- Napravite listu kategorija dokumenata i rokova čuvanja – Tako ćete znati koje dokumente treba čuvati 5, 10 ili više godina, a koje možete ranije uništiti.
- Angažujte stručnjake za arhiviranje – Profesionalne usluge arhiviranja obezbeđuju zakonsku usklađenost i sigurnost podataka.
- Digitalizujte dokumentaciju – Pomoću OCR prepoznavanja i digitalnih arhiva, lako ćete pretraživati i pristupati dokumentima.
- Obezbedite adekvatne uslove skladištenja – Arhivska dokumentacija mora biti zaštićena od vlage, prašine, požara i neovlašćenog pristupa.
- Redovno dostavljajte arhivske izveštaje državnim organima – Neispunjavanje ove obaveze može rezultirati novčanim kaznama.
- Sigurno uništavajte dokumente – Uništavanje poverljivih podataka mora biti u skladu sa propisima i standardima (npr. ISO 14001).
Kako Oblak Document Solutions pomaže klijentima u arhiviranju?
Naš tim pruža sveobuhvatne usluge arhiviranja koje garantuju potpunu usklađenost sa zakonskim propisima:
- DocuManage – Izrada pravilnika o arhiviranju, arhivske knjige i liste rokova čuvanja.
- SecureStore – Sigurno fizičko skladištenje dokumentacije u uslovima koji zadovoljavaju zakonske standarde.
- DigiArch – Digitalizacija i organizacija dokumenata za brži pristup i veću efikasnost.
- SafeShred – Sigurno uništavanje dokumenata i digitalnih medija, uz izdavanje sertifikata o uništenju.
Pravilno arhiviranje dokumenata nije samo zakonska obaveza – to je ključni deo odgovornog poslovanja koji štiti kompaniju od potencijalnih kazni, gubitka podataka i pravnih problema.
Ako vaša firma želi da osigura potpunu zakonsku usklađenost i unapredi sistem arhiviranja, kontaktirajte nas. Naš tim stručnjaka će vam pomoći da pravilno organizujete, digitalizujete i zaštitite svoju dokumentaciju.
Ne čekajte da problem nastane – prilagodite arhiviranje zakonskim standardima već danas!